هر آنچه درباره طراحی فضای داخلی تجاری و اداری لازم است بدانید!

این پروژه شامل بازسازی طبقه ی همکف ساختمان اداری یک انبار سنگ با مساحت ۷۰ مترمربع می باشد که در شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان قرار گرفته است. طراحی مناسب برای فضای داخلی ساختمان های اداری باعث بالا رفتن عملکرد کارکنان می شود که اگر طراحی داخلی به خوبی انجام نشود و رفاه و سلامتی کارکنان آن مورد توجه قرار نگیرد می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر منفی گذاشته شود . برای لابی ساختمان از نور سفید ساده استفاده شده است و هنگام طلوع و غروب خورشید یک سایه موجدار روی زمین دیده میشود. البته بسته به محل جغرافیایی هر پروژه استفاده از نور طبیعی در بعضی ماه های سال می تواند باعث آزار و اذیت کارکنان بشود و استفاده از آن بخش از دفاتر کار که در معرض نور طبیعی از طریق پنجره ها هستند را سخت تر گرداند. در همه دفاتر، برای هر کارمند 8-10 متر مربع در هر محل کار و حتی 12-15 متر مربع در دفاتر با طرح باز دارد. ارتباط بین فضای کاری یک سازمان و فرهنگ آن به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است ، با گزارش هایی که ادعا می کنند طراحی و طرح یک دفتر دارای قدرت انعکاس ، پشتیبانی ، نفوذ و حتی تغییر ارزش ها و اصول شرکتی است که آن را اشغال می کند.

همانطور که در طراحی داخلی هر فضایی نیازمند انتخاب رنگها و المانها با توجه به سلیقه فرد استفاده کننده از محیط و همچنین با توجه به نکات روانشناختی برای ایجاد تناسب در فضا سازی محیط هستیم، برای رنگبندی فضای اداری نیز باید از علم روانشناسی استفاده کرد و رنگهایی را انتخاب کرد که باعث افزایش انرژی و انگیزه کارمندان و تسریع فعالیتها شود. در برابر ورود اصوات مزاحم خارجی نیز اقدامی اصولی از همان ابتدا باید اتخاذ گردد. به همین علت اگر ابتدا جهت اولیه شمالی – جنوبی باشد نور خورشید به همه ی اتاق های ساختمان می رسد. در صورتی که ساختمان اداره از نور طبیعی کافی برخوردار نیست، باید حتما در آن فضا نور مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد. مبلمانی که در انواع مدل های مدرن و کلاسیک با طرح و نقش های خاص و متنوعی، زیبایی منحصر به فردی را به فضا می دهند. مبلمان اداری یکی از مهم ترین بخش ها در دکوراسیون اداری می باشد که نه تنها در زیبایی و جلوه محیط کار نقش اساسی دارد بلکه از لحاظ تامین سلامت جسمانی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. این کار علاوه بر زیبایی به شما در صرفه جویی هزینه ها نیز کمک می کند.

معمولا در پروژه هایی که بسیار وسیع و بزرگ هستند، این روش گرفتن دستمزد بسیار ساده طراحی داخلی دفتر کار اداری است. معمولا این متریال های به کار برده شده فضا را درخشان نشان می دهند. چنین کانسپتی موجب می شود تا شما به یک محیط منعطف و شناور دست پیدا کنید که شامل تمام فضا های لازم و ضروری مانند: اتاق جلسات، اتاق کار کارمندان، فضای کار گروهی و فضای استراحت کارمندان می باشد. این توسط آماری تأیید می شود کـه نشان میدهد فقط 81٪ از کارمندان قبل از امضای قرارداد کاری مایلند ابتدا دفتر را ببینند. در ابتدا در رابطه با فضاهایی صحبت خواهد شد که به عنوان هوم آفیس در منزل مورد استفاده قرار می گیرند. این سبک مناسب بسیاری از فضاهایی است که عناصر ماشین بسیار بزرگ در آنها کاربرد دارند. این سبک بسیار دور از تجمل گرایی است. این رنگ خاکستری، فضایی با انرژی کم و نسبتا سرد ایجاد نموده است (به توجه به در نظر گرفتن سبک صنعتی این سرما بیشتر حس خواهد شد).

ساختمان های اداری مکان هایی برای کسب و کار می باشند.به همین دلیل باید نمای آن ها به گونه ای طراحی شود که نشان دهنده ی ارزش و شان آن باشد. در برخی موارد کارفرما ساختمان اداری را برای کسب و کار خود می خواهد و در برخی موارد کارفرما می خواهد ساختمان اداری خود را اجاره دهد ، که برای هر کدام بودجه و هزینه مختلفی در نظر گرفته می شود. این هم نشینی متریاال های با رنگ خاکستری در کنار چوب در بستر سبک صنعتی-مدرن، اتفاقی است که امروزه در کارهای طراحان مختلفی در بسیاری از نقاط دنیا، شاهد آن هستیم. برخی از فضاهای شرکت به خوبی با به کار بردن شیشههای سرتاسری از نور طبیعی بهره میبرند اما در برخی از فضاها مانند اتاق جلسات و کارهای گروهی که بنا به اقتضای نیازها و سیاستهای شرکت در بخشهای درونی پلان قرار گرفتهاند از نور طبیعی بیبهرهاند.

امروزه طراحان در بسیاری از فضاهای اداری، به این شکل موضوع تاسیسات را حل می کنند. بدین ترتیب طراحان رنگ آبی را برای دیوارها در نظر گرفتند زیرا می خواستند هیجانات را کاهش داده و آرامش ایجاد کنند تا بدین ترتیب بارهای منفی ذهن کاربران تخلیه شده و فضای متعادلی را ایجاد کنند. علاوه بر آن در طراحی داخلی باید به مسائلی مانند فضای مابین اتاق ها ، جایی که میز مدیریت قرار میگیرد و همچنین جای منشی ، چگونگی قرار گیری پنجره ها که نورصحیحی وارد اتاق شود و نورپردازی بسیار مورد توجه قرار میگیرد ، تا بتوان به بهترین شکل ممکن از فضا استفاده کرد.

طراحان با در نظر گرفتن عملکرد پروژه (انبار سنگ) از سنگ کوپ (بلوک های سنگی استخراج شده از معدن سنگ) ایده گرفته و به عنوان الگو و جهت تقسیم بندی فضا، (به جای استفاده از دیوار به عنوان عنصر جداکننده) یک حجم با الگوی بلوک سنگ در درون فضای اصلی در نظر گرفتند که فضا را به دوبخش تقسیم می کرد. همانطور که در الگوی معماری ایرانی سه عنصر حیاط، ایوان و شاه نشین سلسله مراتب فضایی را شکل می دادند، در بازسازی این پروژه نیز طراحان سعی بر بازتولید این الگوی فضایی پرداخته و کیفیت فضایی مطلوبتری را در اختیار کاربر قرار دادند.

سبک باهاوس توسط یک مدرسه معماری و هنر به همین نام ایجاد گردید. هر سبکی نام خاصی ندارد یا بـه سختی قابل شناسایی اسـت، بـه همین دلیل اسـت کـه نام هاي سبکی کـه ما استفاده میکنیم کاملاً توصیفی و متعارف هستند. کانسپت و ایده اولیه طراحی ایجاد فضاهای کاری انعطاف پذیر می باشد زیرا روند کاری دفتر شامل تیم های مختلف و کارکنان متغیر و بدون سلسله مراتب می باشد و تعداد افرادی که بر هر پروژه فعالیت دارند بسته به پروژه ها متغیر می باشند به همین دلیل به فضایی انعطاف پذیر برای سازگاری با تعداد کارمندان و پروژه های مختلف می باشد. وجود مسائل تکنولوژیکی میتواند به دکوراسیون داخلی ما کمک کند تا کارمندان وظایفشان را به درستی انجام دهند. یک تکنیک برای انجام این کار ، قرار دادن یک ویترین بزرگ و چشم نواز در ورودی است . محور طولی از قسمت ورودی آغاز شد و موجب پیوند بخش های مختلف (اداری، جلسات و غذاخوری) به همدیگر شد و محور عرضی نیز حرکت از فضای اصلی (فضای جلسات) به فضای سبز بیرون را امکان پذیر می سازد. رنگ طبیعی چوب درختان بامبو و بلوط تعدادی خطوط در حال حرکت را تشکیل میدهند که تاثیر محو کننده دارند و از درهای جانبی به سمت ورودی اصلی و مرکز فضا ادامه دارند.

تیم معماران طراحی داخلی این فضای اداری را بر طبق دو اصل انجام داده اند و در مدت زمان طراحی کانسپت مفهومی باغ چینی نیز در فضا سازی این مکان تلفیق شده است. در صورتی که مشتریان نتوانند تصویر مناسبی از فضا دریافت کنند، کمتر به آن اعتماد خواهد کرد. اما اگر از آن دسته از افراد هستید که ترجیح میدهید خودتان شخصا بر همه امور نظارت کنید و تصمیم گیرنده نهایی خودتان هستید، باید شناخت درستی نسبت به سبکهای معماری و دکوراسیون داخلی داشته باشید. از آن جایی که که تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و تحول است، امور دفتری نیز در حال تغییر می باشد.به همین دلیل در طراحی اداری شناخت از عملکردهای سیستم اداری ، یک محرک پر قدرت در سامان دهی ساختمان ها و مراکز اداری می باشد.

این مطلب از دوجهت می تواند برای ما جذاب باشد، اول معماری داخلی این ساختمان اداری که بر اساس سبک معماری بسیار پرطرفدار امروزی یعنی صنعتی-مدرن صورت گرفته است و دوم، نام آشنای برند Reebok که ممکن است شما نیز از مصرف کنندگان محصولات این برند ورزشی باشید. برند Reebok به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزان ورزشی نظیر کفش و پوشاک در دنیا، دفتر مرکزی خود را در این شهر قرار داده است که در این بخش به بررسی معماری این ساختمان اداری خواهیم پرداخت. به گونه ای که در ناخودآگاه آنها برند شما و هویت آن ثبت می­شود. در نتیجه یکی از نکات مهم در طراحی نمای ساختمان اداری طراحی پنجره در نمای آن است. نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های اداری غیر استاندارد، میتواند آسیب های جبران ناپذیری به ستون فقرات، کمر، گردن و … گاهی ممکن است که طراح روی روند پروژه نظارت هم داشته باشد که حق نظارت دریافت می کند. برای این کار بهتره که مبل کاناپه رو روی بلندترین دیوار قرار بدیم تا فضا کمی بزرگتر بشه. آنچه که در طراحی جالب بنظر می رسد، ستون ها و تاسیسات ساختمان است که بنابر اصل سبک صنعتی، بصورت یک المان دکوراتیو در فضا مورد استفاده قرار گرفته اند.

از چوب در این سبک نیز میتوان استفاده کرد. و اما تیم معماری بر اساس درخواست کارفرما، این ساختمان را با پلان باز و همانطور که اشاره شد، ترکیب سبک های صنعتی-مدرن طراحی نموده است. حال، نوبت شماست. همانطور که توضیح داده شد، اطلاعات پروژهتان را در بخش تعیین قیمت طراحی وارد کنید. اگر قصد طراحی فضایی با کاربری مشابه را دارید، این ایده ها می توانند بسیار مفید واقع گردند. آنچه در این بخش قصد داریم بدان بپردازیم، طراحی داخلی یک ساختمان اداری در یکی از شهرهای بزرگ کشور آمریکا است. با این حال نباید طراحی کلاسیک را با چیدمان و معماری داخلی اداری سنتی اشتباه بگیریم؛ زیرا در حالی که طراحی کلاسیک یک رویکرد و سبک است، ارنجمنت سنتی فلسفهای در ارتباطات میان سازمانی محسوب میشود. در نتیجه فضایی حائل میان درون و بیرون پروژه ایجاد شد. افزون بر بازتولید مفهوم فضایی ایوان، فضای “میان” به عنوان یک فضای حائل منجر می شود تا افراد نا آشنا برای رفتن به بخش های مختلف درنگ بیشتری داشته و نتوانند به طور مستقیم تا بخش انتهایی مجموعه نفوذ کنند. در این مقاله به طور مشخص در رابطه با راهکارهای طراحی داخلی فضاهای اداری کوچک صحبت خواهیم کرد. همان طور که انتظار میرود هرچه این زمان بیشتر باشد، هزینه اعلامی کمتر و هرچه زمان کمتر باشد، هزینه بیشتر اعلام میشود.